Els propers 15 i 16 d’abril se celebra la I Jornada de Patrimoni i Educació, organitzada conjuntament pel Museu de Lleida, la Universitat de Lleida i el Centre de Recursos Pedagògics del Segrià. Durant dos dies un grup de professionals dels àmbits patrimonial i educatiu donaran a conèixer les seves experiències amb l’objectiu de presentar les potencialitats del patrimoni com a eina educativa.
Una seixantena de persones s’han inscrit a la I Jornada de Patrimoni i Educació, que tindrà lloc divendres i dissabte al Museu de Lleida i que comptarà amb la participació de diversos professionals dels dos àmbits. La primera conferència parlarà del patrimoni com a recurs educatiu dels 0 als 100 anys, i anirà a càrrec de la Dra. Nayra Llonch, professora lectora del Departament de Didàctiques Específiques de la Facultat d’Educació, Psicologia i Treball Social de la Universitat de Lleida. Llonch investiga i treballa en àrees vinculades a l’educació patrimonial, la didàctica de l’objecte, la didàctica de la història, la museografia didàctica i interactiva i el turisme cultural.
Després serà el torn de Raül Manzano, tècnic del Centre de Recursos Pedagògics del Segrià, on coordina temes de formació del professorat i innovació educativa. També és membre del Moviment d’Innovació Educativa de Lleida i de la Junta de la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica de Catalunya. Manzano impartirà la xerrada “Una escola que es construeix amb el patrimoni”.
Més tard s’abordarà el tema de l’educació ambiental com a eina de conservació del patrimoni natural, a càrrec d’Esther Fanlo, responsable de Medi Ambient i Horta de l’Ajuntament de Lleida, des d’on dirigeix, des del 2007, els projectes municipals de sostenibilitat, agenda 21 i territori.
A continuació serà el torn d’Eduard Trepat, tècnic de la Fundació del Món Rural, que parlarà sobre “Món rural i patrimoni: eina educativa, desenvolupament local i arrelament”. Trepat és llicenciat en Geografia per la UdL, Postgrau en Sistemes d’Informació Geogràfica per a la Gestió Municipal i Territorial per la UdL; Postgrau en Govern Local per la Universitat de Barcelona; i Postgrau en Política Comparada de Desenvolupament Rural (ICRPS) per la Universitat de Columbia (Missouri, EUA).
A la tarda, la jornada seguirà amb la posada en comú de tres propostes didàctiques dissenyades per alumnes de la Universitat de Lleida. A continuació serà el torn de Rufino Ferreras, responsable de Desenvolupament Educatiu del Museo Thyssen-Bornemisza de Madrid, que presentarà una experiència del museu on treballa per a PlayStation4. Ferreras és llicenciat en Pedagogia i Història i expert en disseny d’aplicacions multimèdia. Al Thyssen també coordina l’Educathyssen.org.
La jornada de divendres acabarà amb la ponència de Miquel Sabaté, tècnic del Servei Educatiu del Museu de Lleida, que parlarà de la seva experiència construint relats educatius multidisciplinaris al museu. Llicenciat en Geografia i Història (UdL), és també postgraduat en Educació i Museus (UB) i Diploma en Estudis Avançats (DEA) en educació inclusiva i atenció socioeducativa (UdL).
Dissabte 16 d’abril, Marina Canals, Secretària General de l’Associació Internacional de Ciutats Educadores, inciarà la jornada parlant de ciutats educadores i patrimoni. Marina Canals dirigeix l’equip que desenvolupa el pla d’acció aprovat per l’Assemblea, impulsant intercanvis, trobades, congressos, publicacions, projectes comuns i reforçant els lligams entre les prop de 480 ciutats de 35 països diferents.
Per acabar la jornada, i abans de les conclusions i la clausura, es farà un workshop, en què els participants elaboraran una proposta educativa al voltant d’unes pautes relacionades amb el patrimoni conservat al Museu de Lleida.