Slide background

Visita el museu!

Slide background

Programa educatiu del Museu de Lleida 2025 - 2026

Slide background

historia_alimenta

Una història que alimenta. Som el que mengem?

L’alimentació és un acte cultural profund que, més enllà de la nutrició, reflecteix el pensament simbòlic i la nostra història compartida. Aquesta proposta convida a fer un viatge pel passat mitjançant el nostre carretó didàctic, amb el qual anirem adquirint aliments a mesura que els introduïm en la línia del temps i pagarem amb monedes de diferents èpoques. Així, explorarem les col·leccions del Museu, des de la dieta de les societats caçadores i l’aparició de l’agricultura, passant per la importància comercial de l’oli i el vi en època romana, la riquesa de la cuina islàmica i la revolució que van suposar els productes arribats d’Amèrica.

A l’aula, l’alumnat reflexionarà sobre els seus hàbits alimentaris a través d’eines com la piràmide de la salut i el plat saludable. Aquesta dinàmica reivindica la dieta mediterrània, prioritza el consum de productes frescos i de proximitat per tal de fomentar un estil de vida sa i responsable, i evita així el consum d’ultraprocessats.

Dades sobre la visita
- Dates: del 22 de setembre de 2026 al 18 de juny de 2027.
- Horari: de dimarts a divendres, de 10 a 14 h (consulteu altres horaris).
- Preu: 30 €
- Durada: 1 h 30 min (educació infantil i cicle inicial de primària) i 2 h (la resta de nivells educatius).
- Nivells educatius: educació infantil, educació primària, educació secundària, cicles formatius, batxillerat, formació universitària i educació d’adults.

Objectius
- Conèixer l’evolució dels hàbits alimentaris des dels orígens fins als nostres dies.
- Aprendre a valorar el patrimoni alimentari i respectar les diferents cultures alimentàries que l’han format.
- Desenvolupar l’actitud crítica i la reflexió sobre la cultura alimentària al llarg de la història.
- Adoptar hàbits d’alimentació variada i equilibrada, i valorar els efectes beneficiosos de l’activitat física per a la salut i el benestar.

Relació amb el currículum escolar
- Vectors educatius: aprenentatge competencial; ciutadania democràtica i consciència global; benestar emocional.
- Competències transversals: competència ciutadana; competència emprenedora; competència personal, social i d’aprendre a aprendre.
- Contribució als ODS: ODS 2 (fam zero), ODS 3 (salut i benestar), ODS 4 (educació de qualitat) i ODS 12 (consum i producció responsables).

Elements especials de l’activitat:
Itinerari transversal per les diferents èpoques històriques; dinàmica del carretó d’anar a comprar històric utilitzant el troc i monedes de diferents èpoques; anàlisi de l’evolució dels recipients alimentaris; identificació de tècniques històriques de conservació, com els pous de gel, l’oli, el vinagre i la salmorra; audició de cançons tradicionals i populars per a l’educació, i activitat de síntesi a l’aula didàctica treballant el plat saludable, la piràmide alimentària i els hàbits de consum actiu.