Programa educatiu del Museu de Lleida 2022 - 2023

guindavolsdestacat

Programa educatiu del curs 2022-2023

Les novetats que presenta el programa educatiu del Museu de Lleida per al curs 2022-2023 passen per dos itineraris vinculats a les exposicions temporals “Què tenim sota els peus?” i “Les ciutats romanes de Ponent: Ilerda, Iesso i Aeso”, i per l’impuls d’una nova línia de treball dirigida a respondre les necessitats educatives d’una societat cada cop més diversa.

L’exposició “Què tenim sota els peus?” és una producció itinerant de la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran, que mostra un recorregut per 550 anys de vida al planeta Terra a través d’un conjunt de roques i fòssils, procedents de jaciments de diverses localitats de Ponent i el Pirineu. La mostra, amb un clar component didàctic i divulgatiu, té l’objectiu de donar a conèixer la gran diversitat geològica i biològica de la demarcació de Lleida, un territori ric en aquest sentit. “Què tenim sota els peus?” estarà exposada entre principis de setembre de 2022 i fins a mitjans de febrer de 2023.

L’altra gran mostra serà “Les ciutats romanes de Ponent: Ilerda, Iesso i Aeso”, que ens traslladarà a una època històrica que va assentar els fonaments de la nostra societat actual. Un llegat que ha deixat una empremta fonamental en la nostra vida urbana i en l’ordenació del territori. La proposta didàctica inclou també una ruta pels vestigis que queden a la ciutat, i l’oferta del videojoc “El tresor de la Medusa”, elaborat des del museu i amb la col·laboració d’Ilerna, i que s’inclou dins de les accions de gamificació. L’exposició sobre les ciutats romanes té unes dates previstes entre març i juny de 2023.

Pel que fa a l’altra novetat del curs, es posarà l’accent en les necessitats específiques de suport educatiu (NESE), d’una banda, amb la programació de la mostra itinerant “Hoy toca el Prado”, adreçada a persones amb alguna discapacitat visual. Aquesta mostra, que s’instal·larà a l’Espai 0 del museu entre el 6 de setembre i el 6 de novembre, estarà integrada per reproduccions en relleu de sis obres emblemàtiques del Museo del Prado (Madrid), a les quals s’unirà la reproducció tàctil d’un fragment de les pintures murals de la Pia Almoina.

Per últim, està previst el disseny de materials de lectura fàcil adaptats a diferents idiomes i destinats a l’alumnat amb dificultats de comunicació i de comprensió lectora.

Balanç del curs 2021-2022

El curs que acaba de finalitzar té un balanç molt positiu pel que fa a la recuperació de públic escolar, respecte al curs 2020-2021. Gairebé 7.000 persones (6.921) han visitat el museu i les seves exposicions temporals (“Art Primer. Artistes de la prehistòria”, “Imago Urbis. La Lleida del segle XVI” i “Un món de titelles”). D’aquestes, 5.000 han participat d’algun dels itineraris oferts per l’àrea d’educació. El curs passat, el 2020-2021, va tenir un públic escolar total de 2.863 persones.

A més, s’ha continuat col·laborant amb alguns centres escolars, com l’Institut Guindàvols, en projectes endegats ja fa anys, com el projecte d’indumentària per a recreacions històriques educatives.

L’àrea d’Educació del Museu de Lleida disposa d’indumentària de diverses cultures i èpoques històriques presents al seu discurs. Dissenyada i confeccionada pels cicles formatius de l’Institut Guindàvols: “Confecció i moda” (grau mitjà), “Patronatge i moda” i “Vestuari a mida i espectacles” (grau superior), el museu disposa de roba ibera i romana i d’indumentària medieval.

La nova col·laboració per aquest curs 2021/2022 ha tingut l’objectiu d’ampliar la indumentària d’època. En el cas de la indumentària escolar s’han confeccionat vestits destinats a la prehistòria i d’època medieval, per a representar a les comunitats jueva i musulmana, i també indumentària morisca i d’època moderna. A més, s’ha realitzat indumentària adreçada a les visites dramatitzades que programa el museu. Destinada als actors i actrius que representen a personatges de diferents èpoques, es tracta de rèpliques exactes dels vestits de personatges representats en obres d’art exposades a la col·lecció permanent.

Programa educatiu 2022-2023

guindavolsweb