Josep_Giralt

Josep Giralt i Balagueró, nou director del Museu de Lleida: diocesà i comarcal

Josep Giralt i Balagueró ha estat escollit entre un total d’11 candidatures

Josep Giralt i Balagueró ha estat seleccionat com a nou director del Museu de Lleida: diocesà i comarcal. Un cop analitzades les sol·licituds per part de la Comissió de Valoració, la Comissió Executiva del Museu de Lleida ha valorat aquest dilluns Josep Giralt i Balagueró com el candidat més adient.

La Comissió ha valorat l’àmplia experiència de Josep Giralt i Balagueró en la gestió de projectes en àmbits molt diversos de la cultura, des d’institucions museístiques fins a festivals de música, i l’alt grau de coneixement del teixit cultural de la zona, a més de la seva experiència com a assessor en els continguts del Museu de Lleida.

El conseller de Cultura, Ferran Mascarell, ha posat de relleu que “l’amplitud museogràfica de Giralt i els seus vincles supralocals ens permetran dissenyar un museu com el que necessitem”.

La candidatura de Josep Giralt i Balagueró ha estat escollida d’entre un total d’11 candidatures presentades al procés. El nou director entrarà a treballar al Museu de Lleida: diocesà i comarcal l’1 de març i haurà de presentar una primera proposta de treball abans de dos mesos.

Josep Giralt i Balagueró

Josep Giralt i Balagueró és llicenciat en Grau per la Facultat de Geografia i Història (Secció Història de l’art) de la Universitat de Barcelona – Divisió Estudi General de Lleida  i en Geografia i Història (secció Història de l’art) per la Universitat de Barcelona i màster en “Pirineus, Museologia i Gestió del patrimoni”, per la Facultat de Geografia i Història de la Universitat de Barcelona.

La seva activitat professional ha estat vinculada al món de la museologia, la història i l’arqueologia medieval, durant més de 35 anys. Ha estat director del Museu Comarcal de la Noguera i responsable de les excavacions arqueològiques a Balaguer. Actualment és vicepresident del comitè executiu d’ICOM-España.

Com a museòleg ha treballat durant 21 anys en diferents projectes del territori lleidatà, sobre tot en el Museu de Balaguer, però també en projectes museològics de l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu i del Museu dels Canals d’Urgell de Mollerussa, així com en els continguts del Museu de Lleida: diocesà i comarcal, museu del qual va ser assessor científic del projecte museològic entre 2001 i 2006.

Des de l’abril de 2002 és el director d’Activitats culturals de l’Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed), dedicant-se bàsicament a la gestió, la cooperació i l’acció cultural internacional en l’àmbit geogràfic de la regió mediterrània.

Giralt ha participat en projectes museològics i museogràfics de diversa consideració, ha comissariat grans exposicions temporals tant a Catalunya com a Espanya, Grècia, Síria, Egipte, Tunísia, Algèria i Marroc, i ha format part de comitès científics de projectes patrimonials internacionals, d’àmbit europeu i mediterrani. Esporàdicament imparteix docència en cursos de postgrau i màsters d’història i d’arqueologia medieval en universitats catalanes i espanyoles.

Com a comissari ha estat coordinador de l’exposició “La Mediterrània del segle XX. Realitats i mirades” al Palau Robert de Barcelona l’any 2010, coordinador general de l’exposició “La Mediterrània, l’altre origen del món” a l’Exposició Universal Shanghai 2010, director de l’exposició “Un mar de lleis. De Jaume I a Lepant” del IEMed i Museu d’Història de Barcelona. Barcelona al 2008 director de l’exposició “Raimundus christianus arabicus. Ramon Llull i l’encontre entre cultures”, inaugurada a la Biblioteca Nacional d’Alger (Algèria) i presentada a Barcelona, Palma de Mallorca i Rabat (Marroc), coordinador general de l’exposició “Mediterraneum. L’esplendor de la Mediterrània medieval. Segles XIII-XV” del Fòrum de les Cultures 2004, IEMed i Museu Marítim de Barcelona l’any 2004, comissari i director tècnic de l’exposició “Arqueología islámica en la Marca Superior de al-Andalus” al Museo Arqueológico Nacional de Madrid l’any 1988.

També ha publicat i participat en més de 15 publicacions i ha col·laborat en més de 29 articles.

Procés de selecció: concurs públic

El procés de selecció es va endegar al 17 de desembre de 2014, amb la publicació de les bases del concurs al portal web del Museu de Lleida. La presentació de candidatures es va tancar un mes després, el 10 de gener. En aquest període, es van rebre un total d’11 candidatures per participar en el procés de selecció.

(Nota de premsa del Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya)