Programa educatiu del Museu de Lleida 2018 - 2019

Museu de Lleida _ 27 03 2008

El Museu de Lleida exposarà l’obra “Presos polítics a l’Espanya contemporània” a partir del 7 de març

L’obra de Santiago Sierra es podrà veure a la sala d’exposicions temporals del museu fins al 22 d’abril

L’obra de Santiago Sierra Presos polítics a l’Espanya contemporània, retirada de la fira Arco de Madrid la setmana passada, s’exposarà al Museu de Lleida després que fos adquirida poc abans de la seva retirada i el seu propietari manifestés la seva intenció de posar-la a l’abast de tothom que la vulgui exposar perquè la vegi tanta gent com sigui possible. La inauguració està prevista el dimecres 7 de març a les 18 hores.

L’obra Presos polítics a l’Espanya contemporània inclou 24 fotografies en blanc i negre de rostres pixelats de presos polítics a Espanya, entre els quals hi ha el vicepresident Oriol Junqueras, el president d’Òmnium Cultural Jordi Cuixart i l’expresident de l’ANC Jordi Sànchez, a més d’activistes del 15-M, els joves detinguts a Altsasu per una baralla amb guàrdies civils fora de servei o els titellaires de Madrid, entre d’altres. Les fotografies van acompanyades d’un breu text explicatiu que, sense dir cap nom, permet identificar les persones retratades. L’obra va ser retirada de la fira Arco de Madrid el passat 21 de febrer a petició d’Ifema.

L’artista espanyol Santiago Sierra viu i treballa a Madrid. Ha exposat en importants museus, centres d’art i galeries de tot el món i la seva obra està representada per importants galeries d’arreu. L’any 2010 va ser guardonat amb el Premi Nacional d’Arts Plàstiques d’Espanya “per la seva obra crítica, que reflexiona sobre l’explotació i l’exclusió de les persones, i genera un debat sobre les estructures de poder…”. Sierra va rebutjar el premi l’endemà d’haver-li estat concedit a través d’una carta adreçada a la ministra de Cultura, en què criticava l’estat.

El Museu de Lleida sempre ha tingut la voluntat de ser un referent de la història de la ciutat i del seu territori des de la prehistòria i fins al segle XXI, i una obra com la de Santiago Sierra expressa temes de rabiosa actualitat. L’objectiu del museu és estar connectat a la realitat, no només a la històrica, sinó també a la contemporània. És per això que mostrar l’obra de Santiago Sierra és oferir l’oportunitat per a reflexionar sobre la llibertat d’expressió com a un dels temes claus de la nostra actualitat.