Del 23 de setembre al 20 d’octubre de 2024
El Museu de Lleida acull el préstec d’una obra dels últims anys d’Anton van Dyck, procedent del Museo Nacional del Prado, dins del projecte “L’art que connecta”, una iniciativa conjunta del Museo Nacional del Prado i Telefónica, que commemora el centenari de la companyia i fomenta la connexió de les persones, apropant obres mestres de la col·lecció del museu madrileny a ciutadans de tota la geografia espanyola.
L’obra que es pot veure a Lleida és “Beatriz de Hemmema, comtessa d’Oxford”, característica de l’última etapa d’Anton van Dyck. Aquest retrat mostra Beatriz van Hemmema, de família de Frisia, que va contreure matrimoni abans de 1626 amb Robert de Vere, comte d’Oxford. La rosa que sosté a la mà s’associa a la fecunditat en retrats femenins. Si es pinta pansida, com tal vegada succeeix aquí, pot a·ludir a la seva condició de vídua. La situació del personatge en primer pla, davant d’ un gran volum, ja fos arquitectònic, petri o vegetal, amb una fuga cap a un paisatge obert en un extrem, és una solució compositiva característica de l’última etapa a Anglaterra, i marcarà enormement el desenvolupament del retrat anglès en els següents segles. Signat i datat a la roca sobre la qual recolza les seves mans, possible símbol de la seva fortalesa. Aquesta pintura va ingressar a la Col·lecció Reial el 1745 procedent de la col·lecció del duc de l’Arco.
Fotos: Santi Iglesias