L’església romànica de Sant Martí acollirà durant el mes d’octubre la representació de l’obra Ricard III, de William Shakespeare, a càrrec de la Cia Agropecuària. Aquesta serà l’activitat que iniciarà la nova etapa d’aquest espai, propietat del Bisbat i gestionat pel Museu de Lleida.
L’Espai Sant Martí vol ser un espai de trobada, obert a la reflexió, al pensament, a la cultura i a la espiritualitat. Un espai on la ciutadania trobi l’escenari ideal per debatre sobre aquests i altres temes de caire social. Així ho estableix el conveni signat l’any 2011 entre el Museu de Lleida: diocesà i comarcal, el Bisbat de Lleida i la Universitat de Lleida, en virtut del qual les tres institucions es comprometien a col·laborar per omplir de contingut l’antiga església de Sant Martí.
Aquest temple és un dels més antics de la ciutat. Es tracta d’un edifici del segle XIII, la construcció del qual es va iniciar a finals del segle XII. L’església va assolir el seu màxim esplendor al segle XIV, en convertir-se en escenari dels actes solemnes i cerimonials de la vida universitària de la ciutat. No en va, és l’únic testimoni que resta dempeus de l’antic Estudi General, creat l’any 1300 com a centre d’ensenyament superior a la ciutat de Lleida. L’església romànica de Sant Martí va acollir durant gairebé deu anys l’exposició semi-permanent del fons diocesà, Prooemium, fins al seu trasllat al nou edifici del Museu de Lleida.
Ricard III
Ricard III narra una part de la història de la monarquia anglesa. El protagonista és presentat com un assassí vil, deforme, ambiciós i corrupte. Shakespeare va escriure una obra que posa de manifest la irresistible atracció que generen el poder i l’ambició en els humans. I és aquesta obra la que donarà el tret de sortida a la nova etapa de l’Espai Sant Martí, representada per la Cia Agropecuària i dirigida per Emili Baldellou. Aquesta companyia neix amb la vocació de difondre les grans obres de la literatura dramàtica universal en un format de màxima proximitat amb el públic. L’església romànica de Sant Martí esdevé l’escenari ideal per aquesta estrena que comptarà amb una vintena d’intèrprets.
Les representacions es duran a terme tots els dissabtes i els diumenges del mes d’octubre, tret dels dies 10 i 11. L’última representació tindrà lloc l’1 de novembre. Prèviament, dijous 1 d’octubre, hi haurà la taula rodona Ambició i poder, amb la participació de Mn. Ramon Prat, vicari general del Bisbat de Lleida; Ramon Vicens, exempleat de banca i activista social; Francesc Pané, escriptor; Emili Baldellou, director escènic; i Josep Giralt, director del Museu de Lleida.


