Slide background

Visita el museu!

Slide background

Programa educatiu del Museu de Lleida 2025 - 2026

Slide background

slide3

Comunicat del Consorci del Museu de Lleida arran de la sentència emesa per l’Audiència Provincial d’Osca sobre els béns de la Franja

La sentència de l’Audiència Provincial d’Osca número 130/2025 dictada el 31 de març de 2025, relativa a les 111 obres de la Franja, desestima el recurs d’apel·lació presentat pel Consorci i confirma la sentència dictada pel Jutjat de Primera Instància número 1 de Barbastre el 10 de desembre de 2019.

Aquesta sentència declara que les propietàries de les 111 obres són les parròquies que ara pertanyen a la diòcesi de Barbastre-Montsó i nega la petició de reconeixement de propietat a favor del Bisbat de Lleida feta pel mateix bisbat i pel Consorci. No obstant això, el Consorci discrepa de l’esmentada resolució a l’entendre que no està adequadament fonamentada. El Consorci ha defensat que la diòcesi de Lleida va adquirir la propietat mitjançant compravendes, permutes i donacions (o, en el seu defecte, per usucapió) i ha aportat, per cadascuna de les obres, documentació històrica i informes pericials. Els tribunals civils han negat valor a totes aquestes proves i s’han mostrat molt estrictes amb els arguments del Consorci. Per contra, el bisbat de Barbastre-Montsó no ha al·legat en virtut de quin títol legal aquestes parròquies són propietàries d’aquestes obres i no ha aportat cap prova de l’adquisició de les mateixes. L’aplicació de les normes que regulen els procediments civils obligaria a desestimar la demanda del bisbat de Barbastre-Montsó. No obstant això, el tribunal ha obviat aquest defecte en els plantejaments del bisbat aragonès i ha donat per fet, sense fonament, que les parròquies de la Franja de Ponent són les propietàries dels béns en disputa.

Aquest dimecres 9 d’abril de 2025 s’ha reunit el Consorci del Museu de Lleida, format per la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Lleida, la Diputació de Lleida, el Bisbat de Lleida i el Consell Comarcal del Segrià,  i s’ha decidit, per unanimitat, interposar un recurs de cassació al Tribunal Suprem contra l’esmentada sentència.

El Consorci és ferm en la defensa de la col·lecció del Museu de Lleida i reivindica la seva unitat, alhora que la seguirà defensant, doncs està convençut que és una reivindicació legal i justa, i que les 111 obres formen part del patrimoni cultural català.