Programa educatiu del Museu de Lleida 2019 - 2020

Josep Giralt

Trobada amb els periodistes del nou director del Museu de Lleida, Josep Giralt

El nou director del Museu de Lleida, Josep Giralt i Balagueró, s’ha trobat aquest dijous 12 de març amb els mitjans de comunicació per abordar els temes que afecten el museu en aquesta nova etapa. Giralt ha estat acompanyat pel president de la Comissió Executiva del Museu i director dels ST de Cultura de la Generalitat a Lleida, Josep Borrell.

Borrell ha començat recordant que el nou director ha estat elegit mitjançant un concurs, al qual es van presentar 11 candidats, tots ells amb molt bon currículum, fet que va suposar una gran dificultat a l’hora de fer l’elecció final. El president de la Comissió Executiva del Museu ha dit que Josep Giralt es va incorporar oficialment al seu càrrec com a director el passat 9 de març, després d’haver estat anys director d’activitats culturals de l’Institut Europeu de la Mediterrània (IEMed), i que amb ell s’obre una etapa “engrescadora”.

Josep Giralt ha remarcat que el protagonista ha de ser el museu, i ha dit que la clau és que cal que sigui una institució oberta en la seva relació tant amb els  patrons com amb la ciutat. Creu que cal donar més protagonisme al seu edifici “singular”, i a les col·leccions “de primer nivell”. I ha manifestat la seva “il·lusió per tornar a un món del qual va marxar ja fa anys”. “Estic encantat i content d’estar al Museu de Lleida”, ha dit Giralt.

Entre els objectius que s’ha marcat el nou director hi ha el de convertir el Museu de Lleida en una peça clau de la ciutat i del territori. També li agradaria que el Museu fos una institució important per a les diferents entitats socials, econòmiques, etc. de la ciutat. Giralt creu que “la societat civil és bàsica” per al Museu. Així, s’està plantejant com recuperar la dissolta associació Amics del Museu.

Un altre dels objectius que ha plantejat Giralt és el d’establir col·laboracions amb dos equipaments de la ciutat, com són el Turó de la Seu Vella i el Castell de Gardeny, pel que fa a l’organització d’activitats conjuntes, i també a l’hora de compartir esforços, idees o patrocinadors; fins i tot ha plantejat la possibilitat de cedir temporalment alguns objectes a la Seu Vella, sempre i quan es donin les qualitats òptimes de conservació preventiva. També ha parlat d’iniciar alguna iniciativa per vincular el Museu amb l’Arxiu Arqueològic de la Ciutat.

Pel que fa al tema del pressupost, Giralt ha dit que “necessitem més recursos, però que amb el que tenim, farem”. Ha destacat el compromís dels patrons i ha plantejat la possibilitat de gestionar els pressupostos des d’altres perspectives per tal d’optimitzar recursos econòmics i humans.

També s’ha abordat el tema del litigi amb la Franja, del qual ha manifestat que “no em trobaran en l’enfrontament, perquè a mi no em pertoca tenir enfrontaments polítics”. Ha dit que el litigi està en un nivell que està per damunt nostre i creu que és millor seguir pel camí del diàleg i les col·laboracions que ja s’estan portant a terme amb, per exemple, l’ajuntament de Tamarit de Llitera.

Per acabar, Josep Giralt ha dit tenir clar que el Museu de Lleida “és una institució pública que ha d’estar al servei de la ciutat”.