Programa educatiu del Museu de Lleida 2019 - 2020

senparlavedestacat

Més de 1.200 persones visiten l’exposició “Se’n parlave… i n’hi havie” al Museu de Lleida

La mostra, produïda per la Xarxa de Museus de les Terres de Lleida i Aran i comissariada per Pau Castell, va ser clausurada el passat diumenge 2 de febrer.

L’exposició ha finalitzat una itinerància que va començar a l’Ecomuseu de les Valls d’Àneu (Esterri d’Àneu) el 13 de març de 2018 i que, a més, s’ha pogut veure al Museu Diocesà i Comarcal de Solsona, al Museu de la Conca Dellà d’Isona, al Museu Comarcal de Cervera, al Museu de la Noguera de Balaguer, al Musèu dera Val d’Aran i al Museu Comarcal de l’Urgell de Tàrrega.

expobruixesweb

El Museu de Lleida va clausurar el passat diumenge 2 de febrer l’exposició amb un total de 1.255 visitants. “Se’n parlave…i n’hi havie. Bruixeria a les terres de Ponent i Pirineu” gira al voltant del fenomen de la bruixeria i és el resultat de la recerca duta a terme entre els anys 2015 i 2017 a tota la demarcació de Lleida.

Les principals conclusions d’aquesta recerca són que les primeres bruixes d’Europa eren del Pirineu, bressol europeu de la cacera de bruixes, i sobretot, les Valls d’Àneu, on estan documentats alguns dels primers judicis per bruixeria a Europa; que les dones acusades de bruixeria a Catalunya eren assenyalades i perseguides pels seus veïns, i no per la Inquisició, trencant d’aquesta manera amb la idea de vincular bruixeria i Inquisició (eren els tribunals civils els que condemnaven les bruixes, i no els eclesiàstics); i que la ‘fama’ de bruixa s’heretava via materna.

L’exposició combina les dos vessants de la investigació: la històrica i la etnològica i mostra documentació històrica, estris quotidians de la casa vinculats a la bruixeria, objectes utilitzats com a amulets protectors, o àudios de persones que han viscut el fenomen de la bruixeria en primera persona.

Activitats

El Museu va organitzar un seguit d’activitats al voltant de l’exposició, que han aplegat un total de 577 persones, que van assistir a les visites guiades gratuïtes dels dissabtes, a les sessions de contacontes, als tallers infantils, a les projeccions de pel·lícules, als debats i conferències i a les Nits Gastronòmiques.

- Exposició

- Vídeo