Programa educatiu del Museu de Lleida 2023 - 2024

Romans en terres de Ponent. Ilerda, Iesso, Aeso

L’exposició “Romans en terres de Ponent. Ilerda, Iesso, Aeso” ens traslladarà a un temps històric que va assentar els fonaments de la nostra cultura actual; un llegat que ha deixat una empremta fonamental en la vida urbana i en l’ordenació del territori.

ciutatllums01

La proposta educativa de la mostra ens descobrirà els principals trets característics que configuraven la vida quotidiana dels nostres avantpassats romans: d’una banda, aspectes relacionats amb l’estructuració dels espais públics i la construcció d’infraestructures romanes (fòrums, termes, ponts, calçades, etc.), i de l’altra, particularitats dels nostres hàbits i costums actuals que encara perviuen de l’època romana (l’organització social, l’alimentació, el comerç, la religió, la llengua, etc.).

La proposta didàctica ofereix una visita guiada dinamitzada que pot ser complementada amb una ruta pels carrers de l’antiga Ilerda romana, amb l’objectiu que l’alumnat gaudeixi d’una experiència educativa vivencial que l’apropi al món que va propiciar l’antiga Roma. També incorpora la realitat virtual, mitjançant el videojoc MVN Ilerda, que ens trasllada a la Ilerda del segle II. Així mateix, a partir de cicle superior de primària, els grups podran incorporar a la visita el videojoc El tresor de Medusa, una experiència educativa en realitat augmentada.

Durada de la visita al museu: 1 h 30 min
Durada de l’itinerari pel museu + ruta per la ciutat: 2 h 30 min

Dates: del 19 de setembre de 2023 al 14 de gener de 2024
Preu de l’activitat: 30 € (visita exposició); 60 € (itinerari + ruta)
Horari: de dimarts a divendres, de 10 a 14 h
Nivells educatius: educació infantil, educació primària, educació secundària, cicles formatius, batxillerat i educació d’adults

Dinàmica de la visita:
Dinàmica de la visita Educació Infantil i CI de Primària (PDF).
Dinàmica de la visita CM de Primària (PDF).
Dinàmica de la visita CSUP de Primària, Secundària i Educació d’Adults (PDF).

Materials didàctics:
Titelles de personatges de la societat romana. Educació Infantil i CI de Primària (PDF).
Fitxes didàctiques d’interpretació d’objectes d’època romana. CM i CSUP de Primària, Secundària i Educació d’Adults (PDF).
Fitxes de traducció de textos en llatí. Educació Secundària (PDF).
Com fer un mosaic romà? (PDF)

Recursos en línia:
10 minuts d’història. Capítol 1 “Indíbil”.
10 minuts d’història. Capítol 2 “Pòrcia Nigrina”.