Programa educatiu del Museu de Lleida 2019 - 2020

Donació Surroca

La família Surroca-Llorente fa una donació d’objectes de la cultura Tehuelche al Museu de Lleida

Gairebé 4.000 objectes pertanyents a la cultura Tehuelche (Argentina) han entrat a formar part del fons del Museu de Lleida gràcies a la donació de la família Surroca-Llorente, de Vilanova de la Barca. La col·lecció, iniciada per Manuel Surroca als anys 60 del segle XX, palesa el seu interès per aplegar repertoris de cultures alienes a la nostra, un fenomen gairebé inèdit entre els col·leccionistes lleidatans.

La col·lecció Surroca està formada per un conjunt de materials arqueològics relatius a la cultura Tehuelche, denominació que aplega a un conjunt de pobles amerindis de la Patagònia i la regió de la Pampa argentina, així com de materials bibliogràfics que hi estan relacionats. La col·lecció la va iniciar Manuel Surroca als anys 60 del segle XX, motivat per l’interès que sentia per la cultura Tehuelche, a causa dels lligams familiars dels Surroca-Llorente amb aquella regió.

Són prop de 4.000 objectes, entre els quals hi ha puntes de fletxa, puntes de projectil, les denominades ‘boleadoras’ (pedres de fona), destrals de pedra de diferents tipus, petits instruments d’os, punxons, comptes de collaret, raspadors, petxines marines, fragments de ceràmica comuna, una gerra de ceràmica completa, molins de gra…. A aquests objectes cal afegir uns 150 llibres de temàtica relacionada amb la cultura Tehuelche.

Tot i que aquest conjunt d’objectes no tenen relació amb els eixos fonamentals de les col·leccions del Museu de Lleida, el seu interès és evident en tant que és fruit de l’esforç i del coneixement d’un col·leccionista lleidatà i, alhora, perquè palesa l’interès per aplegar repertoris de cultures alienes a la nostra, un fenomen gairebé inèdit entre els col·leccionistes lleidatans.

A partir d’ara s’iniciarà un procés de recompte exhaustiu dels objectes, així com la seva documentació, que permetrà acurar les diferents datacions. Per aquest motiu, el Museu de Lleida es posarà primer en contacte amb institucions culturals catalanes (universitats, museus..), que tinguin coneixements i materials de la mateixa procedència per tal de fer la catalogació correcta i, quan sigui, la necessària i convenient transferència de coneixements. En aquest sentit, el Museu de Lleida té la voluntat de cercar les complicitats amb el Museu de les Cultures del Món de Barcelona, que en breu serà una realitat, per tal de posar en valor la col·lecció Surroca.

El Museu de Lleida agraeix profundament l’acte de responsabilitat de la família Surroca-Llorente atès que, amb ell, es posa a disposició pública una col·lecció particular, incrementant així el patrimoni cultural de tots els lleidatans.