Visita el museu!

Programa educatiu del Museu de Lleida 2023 - 2024

destcada

Inauguració de la mostra “Les guerres a Catalunya entre 1635 i 1714”

Un any després de presentar el dipòsit de la Col·lecció Gelonch Viladegut al museu, just  dos dies abans de decretar un confinament total a causa de la pandèmia de la Covid-19, el Museu de Lleida presenta la mostra “Les guerres a Catalunya entre 1635 i 1714”, formada per una trentena de gravats de la Col·lecció i del propi fons del museu i pel quadre Setge d’Alguaire, adquirit pel Museu de Lleida el passat 2020. La mostra es podrà visitar a l’espai del cor de l’església fins al 12 de setembre de 2021.

L’exposició “Les guerres a Catalunya entre 1635 i 1714” s’emmarca en l’objectiu de difondre la Col·lecció Gelonch Viladegut a través de petites mostres temporals monogràfiques. En aquesta ocasió, una trentena de gravats dels segles XVII i XVIII mostren el panorama del que van suposar les guerres a Catalunya entre mitjans del segle XVII i inicis del segle XVIII, guerres que per a Lleida i Catalunya van significar un trencament amb les estructures medievals, uns moments de crisi i destrucció del territori, i l’eclosió d’un nou ordenament social i econòmic que va propiciar un renaixement durant la segona meitat del segle XVIII. En el cas de Lleida, es va haver d’esperar fins després de la guerra del francès per veure la recuperació de la ciutat.

Així, es fa incidència en la descripció que enginyers i dibuixants de l’època van fer dels escenaris més rellevants, tant de Lleida com de Catalunya, d’aquest període que va des de la Guerra dels Segadors fins a la Guerra de Successió. Els gravats són el testimoni de la imatge que es tenia del país en aquella època.

D’altra banda, l’exposició serveix per presentar públicament la pintura sobre tela d’autor anònim, però adscrit a l’escola flamenca, Sitio y toma de Alguaire por el Excelentísimo Señor Marqués de Leganés el 23 de noviembre de 1646 después de haber socorrido Lérida, que representa el setge i la presa del Castell d’Alguaire per part del Marquès de Leganés, i que va sortir a subhasta a Madrid a principis del 2018. Finalment, el Museu de Lleida va acabar adquirint aquesta pintura directament als seus propietaris el setembre de 2020 per un preu de 12.057€. La seva presentació, doncs, estarà embolcallada pels gravats de la Col·lecció Gelonch Viladegut.

La mostra ha comptat amb la col·laboració d’Antoni Simón Tarrés, catedràtic d’Història Moderna de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), que ha elaborat els textos de la publicació que s’ha fet amb motiu de l’exposició. Aquesta publicació és la segona de la sèrie dedicada al fons Gelonch Viladegut.

Nota de premsa

setgealguaireweb