Programa educatiu del Museu de Lleida 2019 - 2020

ppdstacada

El Museu de Lleida torna a exposar l’obra de Santiago Sierra “Presos polítics a l’Espanya contemporània”

L’obra s’exposa a les sales d’exposició permanent, en el lloc on estava situat el retaule de la Marededéu de Cubells, i quedarà instal·lada fins que les preses i els presos hagin recuperat la seva condició ciutadana de ple dret i els i les exiliades hagin pogut tornar a la seva vida quotidiana.

El Museu de Lleida ha tingut sempre la voluntat de ser un referent de la història de la ciutat i del seu territori des de la prehistòria i fins a l’actualitat; i amb aquest objectiu de mantenir-se sempre lligat al moment que vivim, ja ha manifestat el seu rebuig a la sentència emesa el passat  14 d’octubre pel Tribunal Suprem. Per fer palesa aquesta disconformitat, el museu ha decidit intervenir en la seva exposició permanent amb una obra l’objectiu de la qual és, segons el seu autor, “fer visible l’existència d’aquests presos polítics a l’estat espanyol, malgrat el que sosté institucionalment”, i que aquests són “persones empresonades per intentar fer públiques i efectives les seves idees”.

Presos polítics a l’Espanya contemporània ja va estar exposada al Museu de Lleida entre el 7 de març i el 22 d’abril de 2018 quan, després de ser adquirida per l’empresari lleidatà Tatxo Benet, aquesta institució va ser la primera en acollir-la. Recordem que l’obra de Santiago Sierra va ser retirada de la fira Arco (Madrid) a petició d’Ifema poc després de la seva adquisició. A posteriori d’haver estat exposada a Lleida, la peça s’ha pogut veure a diversos indrets, ja que el seu propietari l’ha posat a disposició de tothom que la volgués exposar.

L’obra inclou 24 fotografies en blanc i negre de rostres pixelats de presos polítics a Espanya, entre els quals Oriol Junqueras i Jordi Sànchez, condemnats ja en ferm pel Tribunal Suprem, a més d’activistes del 15-M, els joves d’Altsasu o els titellaires de Madrid, entre d’altres. Les fotografies van acompanyades d’un breu text explicatiu que, sense dir cap nom, permet identificar les persones retratades.

ppweb