Programa educatiu del Museu de Lleida 2020 - 2021

Microsoft Word - informe Sant Antoni FoggCollection

El Museu de Lleida rep en dipòsit una escultura gòtica de Sant Antoni, adquirida per la Generalitat de Catalunya

L’obra, que va ser adquirida a un antiquari anglès, s’incorpora als fons del museu i formarà part de l’exposició permanent després de la remodelació de les sales del gòtic. Es tracta d’una escultura en pedra policromada, ben conservada, datada al darrer terç del segle XIV i atribuïda al Mestre d’Albesa. S’exposarà durant un mes a l’espai del cor de l’església del museu.

Es tracta d’una representació de Sant Antoni Abat dempeus, vestit amb un hàbit talar, que sosté un llibre amb la mà esquerra mentre amb la dreta aguanta un bàcul abacial. Duu una barba partida amb els característics tirabuixons al bigoti, i va tonsurat. El sant vesteix una túnica d’aspecte blavós i de coll rodó que cau formant plecs rectilinis i arriba a tapar-li els peus gairebé del tot. Al bell mig presenta la creu Tau, un dels atributs habituals del sant. Damunt de les espatlles porta una capa vermella, subjectada a la zona del pit per un fermall amb forma floral. Les dimensions de la talla són considerables: 123,5 x 35,5 x 24 cm. i el seu estat de conservació és bo, sense pèrdues importants de material, a més de conservar la seva policromia original, fet força inusual en obres que estan al mercat.

Es tracta d’una obra inèdita en la historiografia, de la qual no es tenia cap tipus de coneixement. Estilísticament, l’obra s’emmarca en la denominada Escola de Lleida d’escultura del segle XIV, al capdavant de la qual se situa Bartomeu de Robió, un dels màxims exponents de l’escultura catalana durant els segles del gòtic, autor del retaule major de la Seu Vella de Lleida, del qual se’n conserven alguns fragments al Museu de Lleida. Entre els escultors que imiten l’art de Robió destaca per damunt de tots la figura del Mestre d’Albesa, un artista que coneix directament i reinterpreta l’estil de Robió, tot i que amb una habilitat tècnica bastant inferior. La gran similitud de les seves obres amb les de Bartomeu de Robió fa pensar que devia tractar-se d’un escultor format al taller del mestre.

L’atribució al Mestre d’Albesa, un dels principals exponents de l’Escola de Lleida, la converteix en un exemple fonamental per explicar una part del nostre passat artístic. Tot i que el Museu de Lleida posseeix algunes obres d’aquest artista, no en conserva cap d’aquesta rellevància.

El Sant Antoni adquirit per la Generalitat presenta els característics ulls ametllats, els cabells rinxolats, un model tipològic i iconogràfic que també trobem en altres obres del Mestre d’Albesa com un altre Sant Antoni del Museu de Lleida, que va ser adquirit al Metropolitan Museum de Nova York l’any 2007, o una altra representació del mateix sant antigament conservada a l’església parroquial d’Artesa de Segre, avui en parador desconegut.

Adquisició de l’escultura de Sant Antoni

L’obra va ser subhastada el 7 de desembre de 2016 a Christie’s (Londres), i va ser adquirida pel col·leccionista i antiquari londinenc Sam Fogg. La venda en la qual s’emmarcava la subhasta d’aquesta escultura estava integrada al 100% per obres de la col·lecció de José Luis Várez Fisa, un dels col·leccionistes més importants de l’estat espanyol del segle XX, que va morir el 2014. Des de llavors, l’escultura estava en mans dels seus hereus. Cal destacar que la Generalitat de Catalunya ja va acudir en aquella ocasió a la subhasta, degut a l’interès del Museu de Lleida, però en aquell moment no va poder comprar l’escultura. Passat un temps, l’antiquari londinenc la va posar a la venda novament i és llavors quan es va poder adquirir.

A proposta dels tècnics del Museu de Lleida, la Generalitat la va comprar per un preu de 64.000 €. L’adquisició d’aquesta obra ajuda a complementar la col·lecció d’escultura en pedra de l’Escola de Lleida, un dels apartats definitoris del museu i un dels que configura la seva personalitat i marca d’identitat. A més, amb aquesta adquisició, la Generalitat recupera una obra adscrita al territori lleidatà de mans privades per dipositar-la en una institució pública. L’escultura va arribar al Museu de Lleida fa un mes i es presenta ara, després d’haver complert totes les mesures de protecció establertes als protocols sanitaris per la Covid-19.

La compra s’emmarca plenament dins la política d’adquisicions del Museu de Lleida, la qual persegueix potenciar l’ingrés d’aquelles obres relacionades amb un dels grans capítols artístics del territori lleidatà, l’Escola de Lleida d’escultura del segle XIV.

Des d’aquest dimarts 19 de gener, i durant un mes, l’escultura es podrà veure exposada a l’espai del cor de l’església del museu, abans de la seva incorporació a l’exposició permanent del museu un cop finalitzada la remodelació de les sales del gòtic, que està previst que comenci el proper mes de febrer.

Microsoft Word - informe Sant Antoni FoggCollection