Misses i Magnificats. Museu de Lleida

El Museu de Lleida i la Fundació Horitzons 2050 presenten el projecte musicològic sobre Cristóbal de Morales

Aquest és el primer dels dos projectes musicològics impulsats des del Museu de Lleida, amb el patrocini de la Fundació Privada Horitzons 2050.

El projecte es presentarà amb una conferència, un concert i un CD amb la gravació de dos misses del llibre “Misses i Magníficats” de Cristóbal de Morales, exposat al museu.

Les dos misses no havien estat mai enregistrades abans íntegrament, per tant, es tracta d’un treball inèdit.

El juliol de 2023 es va presentar l’acord entre el Museu de Lleida i la Fundació Privada Horitzons 2050 per impulsar l’estudi musicològic del fons del museu. Aquest projecte contemplava la recerca sobre dos llibres musicals exposats a l’àmbit del segle XVI i l’enregistrament d’un disc.

Un d’aquests llibres és el “Misses i Magníficats” de Morales, editat a Lió el 1551, i el projecte s’ha traduït en l’enregistrament de dos misses a cinc veus, que es troben en aquest llibre. Es tracta de la Missa ‘Ave Maris Stella’ i de la Missa ‘Quem dicunt homines’, que no havien estat mai enregistrades íntegrament, i que ara es presenten en un concert a l’església de Sant Llorenç de Lleida, el dissabte 17 de febrer. Dirigit per Pere Lluís Biosca, l’Ensemble Cristóbal de Morales serà l’encarregat d’interpretar la música del polifonista sevillà. La formació també ha estat l’encarregada d’enregistrar un CD, que es presentarà i es posarà a la venda el mateix dia del concert. Més endavant, està prevista també l’edició d’un disc de vinil.

Prèviament, el dijous 15 de febrer, el museu acollirà una conferència sobre Cristóbal de Morales, que anirà a càrrec del musicòleg Oriol Pérez Treviño. Morales va ser un polifonista sevillà que va viure durant la primera meitat del segle XVI. Cantor a la capella papal de Roma, va arribar a mestre de capella a la catedral de Màlaga. La seva música litúrgica, carregada d’un fort sentiment pietós, s’insereix perfectament dins d’un corrent particularment innovador, previ a l’esperit de la Contrarreforma de Trent (1545-1563).

Ensemble Cristóbal de Morales

La formació es va crear el novembre de 2023 per iniciativa del seu director, Pere Lluís Biosca, i l’organista Juan de la Rubia, arran de la proposta d’enregistrar aquesta obra del fons musicològic del museu. L’Ensemble, a  més, està format per la soprano Laia Frigolé, la mezzo-soprano Eulàlia Fantova, els tenors Oriol Guimerà i Ferran Mitjans, i el baix Ferran Albrich.

L’enregistrament del CD va tenir lloc els dies 18, 19 i 20 de novembre de 2023 a la Capella de l’Esperança de Barcelona.

Nota de premsa

Foto Ensemble Cristóbal de Morales (Oriol Guillem)

ensemble