Programa educatiu del Museu de Lleida 2018 - 2019

@Museu de Lleida: diocesà i comarcal (Jordi V. Pou)

El Museu de Lleida cedeix temporalment dues pintures per a una mostra temporal a la Vall de Lierp (Osca)

L’Ajuntament de la Vall de Lierp (Osca) ha organitzat la mostra Obres de la Vall de Lierp, que tindrà lloc entre el 21 i el 26 d’agost de 2013, amb motiu de la celebració de la festa major d’aquesta localitat. En aquesta mostra s’hi podran veure dues pintures pertanyents a la col·lecció diocesana del Museu de Lleida, que en origen havien estat a l’església parroquial de Sant Esteve d’Eixea d’aquest municipi. Es tracta de “Jesús cura un cec” i de “Càstig d’Ananies en presència de Sant Pere”, dues pintures a l’oli datades al segle XVIII, d’autoria anònima.

El municipi de la Vall de Lierp va pertànyer a la diòcesi de Lleida fins a l’any 1955-56, quan va passar a formar part del Bisbat de Barbastre-Montsó. Va tenir dues esglésies, la parroquial d’Eixea i la de Serrate. La primera d’elles va acollir temps enrere un conjunt d’obres, entre les quals es trovaven els dos olis que ara el Museu de Lleida cedeix per a l’exposició temporal. Aquests olis, a finals del segle XIX, concretament el 1897 (just al cap de quatre anys de la creació del Museu Diocesà per part del bisbe Messeguer), van ingressar a la col·lecció diocesana.

Amb el préstec d’aquestes dues obres el Museu de Lleida actua des de la més estricta normalitat i professionalitat respecte la seva política de préstecs temporals i, també,  amb la voluntat, manifestada abastament en totes les seves actuacions, de gestionar tot el patrimoni que custodia al marge de divergències obertes entre les institucions civils i religioses de Catalunya i Aragó.  És més, des del Museu de Lleida s’entén  aquesta cessió temporal com una oportunitat per establir col·laboracions i  fomentar els punts de connexió entre dos territoris germans en benefici del patrimoni i de la ciutadania.

El Museu de Lleida ja ha cedit anteriorment obres per a exposicions temporals als llocs d’origen de les mateixes: la Mare de Déu de les Avellanes, que va estar al Monestir de Bellpuig de les Avellanes entre el 18 i el 26 de maig de 2013, a la mostra La Mare torna a casa; la Mare de Déu del Castell, que s’exposa a l’església de Santa Maria d’Agramunt, on en virtut d’un comodat romandrà durant quatre anys; o ja anant més lluny, els tapissos de factura flamenca, propietat del Capítol de la Catedral i custodiats al Museu de Lleida, que es van exposar al seu lloc d’origen, la Seu Vella, a l’exposició La col·lecció de tapissos de la Seu Vella de Lleida, entre el 6 de maig i el 3 d’octubre de 2010.

L’exposició Obres de la Vall de Lierp ha estat valorada com una iniciativa altament positiva per part del bisbat de Lleida, així com per la resta de membres de la Comissió Executiva del Museu de Lleida: diocesà i comarcal, l’ens que va donar el vistiplau a la sortida temporal de les obres.