Exposició "Granados, de París a Goya". Fins al 30 d'abril de 2017

Programa educatiu del Museu de Lleida 2016 - 2017

gestosdestacat

El Museu de Lleida cedeix quatre obres a l’exposició del CaixaForum Lleida “Gestos iconoclastes, imatges heterodoxes”

El Museu de Lleida ha cedit temporalment quatre objectes a l’exposició Gestos iconoclastes, imatges heterodoxesinaugurada aquest dimecres 5 d’abril al CaixaForum Lleida. La mostra, comissariada per Carlos Martin, es podrà visitar fins al proper 30 de juliol.

Gestos iconoclastes, imatges heterodoxes reuneix diferents aproximacions al motiu de la destrucció d’imatges o de la subversió del seu contingut “ortodox”. Per fer-ho, parteix de l’obra d’artistes contemporanis presents a les col·leccions de “la Caixa” i el MACBA, confrontades amb peces històriques procedents del Museu de Lleida i del MNAC.

El Museu de Lleida ha cedit aquestes quatre obres: un fragment de rostre d’àngel, atribuït a Juan Adán, datat c. 1776-1782, talla de fusta policromada i procedent de la Seu Nova de Lleida; una escultura en fusta representant una Santa Generació, de la primera meitat del segle XV i procedent de l’església parroquial de Capella (Osca); un fragment de Sagrada Família, pintura sobre fusta de la primera meitat del segle XVI i possiblement procedent de la Seu Vella de Lleida; i fragments de fusta cremats d’una talla religiosa. Tant el rostre d’àngel com la Sagrada Família es troben habitualment exposats a les sales del museu. Les altres dos obres es conserven a les reserves.

El fragment de rostre d’àngel (o potser d’un sant) és una de les escasses restes recognoscibles que es conserven del treball de l’escultor Juan Adán a la Seu Nova de Lleida, que es va cremar durant la guerra civil, destruïnt tot el programa decoratiu de l’interior. Aquest rostre, probablement corresponent a una figura de mida natural, es va salvar.

La talla de la Santa Generació representa tres personatges sagrats amb vincles filials: santa Anna, la Mare de Déu i el Nen, unes figures de mida descendent per indicar el pas del vincle que hi ha entre elles i el pas generacional. La talla porta marcat a la part del darrere un text, en què algú s’atribueix una mena de renovada autoria de l’obra, a mode de nou “salvador”, renovant l’interès d’aquesta talla al seu revers.

El fragment de Sagrada Família és una taula renaixentista que probablement va romandre exposada a la Seu Vella de Lleida. Ja iniciada la guerra civil, va patir una agressió quan era a l’Acadèmia Mariana de Lleida. El resultat va ser la pèrdua de la figura de Sant Josep, mig cos del Nen i part del rostre de la Mare de Déu.

Per últim, els fragments cremats d’una imatge religiosa es presenten totalment carbonitzats. Aquesta figura va ser recuperada després de la seva crema per mossèn Jesús Tarragona, que la va sotmetre a intervencions casolanes de consolidació i restauració i la va conservar al llarg de tot el segle XX.

L’exposició Gestos iconoclastes, imatges heterodoxes convida els espectadors a reflexionar sobre el fenomen de la destrucció i el reaprofitament de les imatges, amb manipulacions que en canvien radicalment el seu sentit. La mostra s’emmarca en el programa Comisart, iniciativa que ofereix oportunitats de professionalització al sector del comissariat i que promou noves mirades sobre el fons d’art contemporani de la Col·lecció “la Caixa” d’Art Contemporani i els fons de la col·lecció MACBA.

Fons Museu de Lleida Diocesà i Comarcal