Joc d'Escacs Islàmic d'Àger

Dos peces originals dels escacs d’Àger incloses en una exposició al Museu d’Arqueologia de Catalunya

Un alfil i un peó pertanyents al joc d’escacs d’Àger que s’exposa al Museu de Lleida han viatjat fins al Museu d’Arqueologia de Catalunya (MAC), on formen part de l’exposició L’esplendor dels castells medievals catalans. D’altra banda, un fòssil de l’Oligocè s’exposarà a la mostra Paleontologia de les Terres de Lleida, que s’inaugura avui a l’Institut d’Estudis Ilerdencs (IEI)

L’excepcional joc d’escacs tallats en cristall de roca que s’exposa al Museu de Lleida és un dels objectes més emblemàtics de la institució. Procedeix de la col·legiata de Sant Pere d’Àger i l’any 1608 pertanyia a Arnau Mir de Tost, senyor d’Àger, gran militar i home d’estat, i a la seva esposa Arsenda. El préstec de l’alfil i el peó suposa un fet excepcional, ja que la política de préstecs del museu no contempla que el conjunt sencer, per la seva raresa, per la seva fragilitat i pel fet de ser un dels objectes emblemàtics de la col·lecció, surti del Museu de Lleida. Així doncs, el préstec consisteix en una còpia de tot el conjunt i les dos peces originals, ja que es tracta d’una exposició rellevant on es destaca la importància que els comtes i senyors feudals donaven a aquest joc que arriba a Catalunya gràcies a al-Àndalus.

L’any 1886, en una visita a Àger efectuada per membres de l’Associació Catalanista d’Excursions Científiques, els escacs es redescobreixen i es donen a conèixer a la comunitat científica. Poc després, s’inicia el seu procés de venda i dispersió. El 1893 una part del conjunt ingressa a l’antic Museu Diocesà, mentre que un segon grup de peces van passar a formar part del mercat d’art i avui es custodien al Museu Nacional de Kuwait.

L’exposició L’esplendor dels castells medievals catalans, que es podrà visitar al MAC fins al 3 de febrer de 2019, recull l’evolució arquitectònica, la militar, la social i l’econòmica d’aquestes unitats i els objectes reflecteixen la vida quotidiana als castells.

Joc d'Escacs Islàmic d'Àger

Un fòssil de l’Oligocè s’exposa a l’IEI

D’altra banda, una hemimandíbula d’herbívor Elomeryx sp, procedent del Talladell (Tàrrega), i que habitualment s’exposa a les sales del museu, formarà part de l’exposició Paleontologia de les Terres de Lleida, que s’inaugura avui a la Sala Montsuar de l’IEI. La mostra, que restarà oberta fins al 27 de gener de 2019, té l’objectiu de difondre el fons paleontològic de l’Institut d’Estudis Ilerdencs.

fòssil