Programa educatiu del Museu de Lleida 2020 - 2021

destacatantependi

Determinen l’origen d’un frontal d’altar del romànic català exposat als Estats Units

Un estudi de la UAB conclou que l’antependi del segle XIII que s’exposa a The Walters Art Museum de Baltimore va ser creat per a l’església de Sant Martí de Lleida per un artista anomenat Ramon

Investigadors del Departament de Ciències de l’Antiguitat i l’Edat Mitjana de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) han identificat l’origen, l’autor i la data de creació d’un frontal d’altar romànic de gran valor que conserva i exposa The Walters Arts Museum de Baltimore (Estats Units d’Amèrica).

L’obra és l’antependi de l’església de Sant Martí de Lleida i el seu autor va ser un pintor anomenat Raimundus (Ramon), que la va crear els anys 1250 o 1251. Es tracta d’una pintura sobre fusta, que pertany al grup dels antependis estucats, considerada una peça magistral de l’art romànic català pels investigadors, que han pogut discernir també el significat de les imatges que hi conté i resseguir l’itinerari de l’obra fins arribar a l’altra banda de l’Atlàntic.

Jesús Alturo, catedràtic en Paleografia, Codicologia i Diplomàtica i Tània Alaix, investigadora predoctoral de la UAB, han recollit el seu treball de recerca en el volum L’antependi de Sant Martí de Lleida a Baltimore i altres obres de l’art medieval català, editat pel Museu de Lleida.

Unitat de Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona

Nota de premsa