Slide background

Exposició "Vestir la moda". Fins al 23 de juliol de 2017

Slide background

Programa educatiu del Museu de Lleida 2017 - 2018

Slide background

Slide background

Romànic

crist_crucificat

Creu processional

Creu processional, amb la representació del Crist crucificat de tipologia romànica, resolt amb el característic hieratisme i convencionalisme plàstic. Està clavat a una creu llatina, variant de la forma potençada, decorada amb sanefes perlades, motius florals i la representació de l’Anyell de Déu al revers.

La figura de Crist es considera obra d’un escultor aïllat, no relacionable ara per ara amb cap taller conegut. La creu, en canvi, per la tècnica emprada, es vincula amb els frontals d’altar dels tallers ribagorçans.

Fitxa tècnica:
  • Creu processional
  • Escultura en fusta policromada i estucs de guix
  • Inicis del segle XIII
  • Església de Sant Miquel de Montmagastre (la Noguera)
  • Núm. Inv. MLDC 381
creu_processional

Creu processional

Creu de coure decorada amb aplicacions d’esmalt de tipus champlevé, que s’exhibia al capdavant de les processons. Presenta els braços lleugerament flordelisats i la figura de Crist crucificat sobreposada en relleu, en posició frontal i amb el cap lleugerament inclinat. Iconogràficament, segueix la tipologia plenament romànica del Crist en majestat, és a dir, coronat, clavat amb quatre claus, amb els ulls oberts i en actitud hieràtica.

Fitxa tècnica:
  • Creu processional
  • Coure amb aplicacions d’esmalts de tipus champlevé
  • Llemotges. Segle XIII
  • Núm. Inv. MLDC 273
frontal_tresserra

Frontal de Tresserra

El frontal de Tresserra està dedicat a sant Vicenç màrtir. El compartiment central mostra al sant adoptant els trets habituals del Crist en Majestat, mentre que als laterals localitzem escenes de la seva llegenda hagiogràfica.

L’obra comparteix fórmules estilístiques, tècniques i iconogràfiques amb un grup de frontals d’altar i altres elements de mobiliari litúrgic procedents de les comarques de la Ribagorça històrica (Gia, Rigatell, Cardet, Taüll, etc.), les quals foren creades per un taller establert a la zona. En totes elles la combinació de la pitura al tremp amb l’estuc recobert de planxa d’estany i colradura dóna com a resultat un treball de gran riquesa decorativa, que té per objectiu evocar la magnificència dels frontals d’orfebreria dels grans centres religiosos.

Fitxa tècnica:
  • Frontal de Treserra
  • Taller de Ribagorça
  • Pintura al tremp sobre fusta. Relleus d’estuc recoberts amb planxa d’estany i colradura
  • Segona meitat del segle XIII
  • Església de Sant Vicenç de Tresserra (Osca)
  • Núm. Inv. MLDC 34