Edat del ferro i estat ilerget

Museu de Lleida

Urna d’orelletes

Urna d’orelletes, de ceràmica ibèrica pintada. Es tracta d’un exemplar de gran mida que presenta dues nanses verticals geminades i orelletes alternades. El cos és ovoïdal amb base còncava. La gran majoria d’aquestes peces s’utilitzaren amb finalitat funerària.

• Urna d’orelletes
  • Ceràmica pintada
  • Segle VI aC
  • Necròpoli de la Pedrera, Vallfogona de Balaguer - Térmens (la Noguera)
  • Núm. Inv. MLDC 2958
Museu de Lleida diocesà i comarcal   00.34.973283075

Casc i clatellera

Casc i clatellera de ferro procedent de la necròpolis de la Pedrera (Vallfogona de Balaguer – Térmens). Correspon a la tipologia celta alpina i, per aquest motiu, s’ha posat en relació amb el món ultrapirinenc. Per tant, es podria tractar d’un casc de clatellera postissa, fet excepcional en aquest tipus de peces a la península Ibèrica, on habitualment ambdues peces en formen una de sola feta totalment de bronze.

• Casc i clatellera
  • Ferro
  • Segle IV o inicis del segle III aC
  • Necròpolis de la Pedrera, Vallfogona de Balaguer - Térmens (la Noguera)
  • Núm. Inv. MLDC 3027
espasafullarecta

Espasa de fulla recta

Espasa localitzada a la necròpolis de la Pedrera (Vallfogona de Balaguer – Térmens) de fulla recta, tipus «La Tène». L’absència de context precís i la manca de la corresponent beina impedeix determinar si es tracta d’una arma produïda en aquestes contrades o importada d’àrees ultrapirinenques. La forma de l’espasa coincideix amb les tipologies cèltiques i ens indica una major relació amb el món gal que amb la costa mediterrània d’Ibèria, on la falcata és l’espasa més característica.

• Espasa de fulla recta
  • Ferro fos i forjat
  • Finals del segle V - mitjans del segle III aC.
  • Necròpoli de la Pedrera, Vallfogona de Balaguer - Térmens (la Noguera).
  • Núm. Inv. MLDC 3028
Museu de Lleida Dioces‡ i Comarcal

Morrió de cavall

Morrió de bronze per a cavall aparegut a prop del crani d’un cavall que encara conservava un fre entre les mandíbules. Està fet d’una sola peça i presenta una factura molt acurada. Procedeix de la necròpolis de la Pedrera, un dels jaciments més importants de les terres de Lleida. Algunes tombes posteriors a l’any 600 ens il·lustren el poder i la magnificència assolida pels cabdills ja que, juntament amb les urnes de les seves cendres, s’enterraven objectes de luxe, ceràmiques d’importació, armes i, fins i tot, els seus cavalls amb tots els guarniments.

• Morrió de cavall
  • Bronze
  • Finals del segle IV aC
  • Necròpoli de la Pedrera, Vallfogona de Balaguer - Térmens (la Noguera)